Start arrow Artykuły arrow Wiadomości arrow Wiadomości ogólne arrow ROZŚPIEWANY SONETT
ROZŚPIEWANY SONETT Drukuj Email
19.12.2005.
Image

Myślimy sobie dzisiaj: Sonett, to był wóz. Jednak na początku lat 70. nie wszyscy potencjalni nabywcy samochodów sportowych byli tego zdania. Saab uciekał się więc do różnych chytrych sztuczek, między innymi do kolorowego przebierania Sonetta. W końcowym roku produkcji Szwedzi wprowadzili dla nadwozia Sonetta atrakcyjny kolor w odcieniu ciepłej żółci, który nazwali „Mellow Yellow”. Zresztą nieprzypadkowo. Od 1966 roku triumfy święcił utwór Donovana o tym właśnie tytule, którego ideą było przebywanie w błogostanie. Saab doszedł więc do wniosku, że takie skojarzenie z samochodem będzie korzystne.

Image

Sonett wkrótce opuścił samochodową scenę, ale wspomnienie po kolorze odżyło w roku 1997. Właśnie wtedy Saab wraz ze szwajcarską firmą tuningową Rinspeed zaoferował w Europie model 900 SE Cabrio w limitowanej edycji „Mellow Yellow”. Takich kabrioletów, oczywiście wszystkich w kolorze dawnego Sonetta, wyprodukowano tylko 210. Do każdego z nich Saab dołączał ekstrawagancki zegarek szwajcarskiej firmy IWC na pasku w kolorze nadwozia samochodu. Saaba „Mellow Yellow” poznać można było przede wszystkim po kolorze, ale również po charakterystycznych 17 calowych felgach w kolorze tytanowym oraz w takim samym kolorze malowanej atrapie chłodnicy. Samochód, napędzany 185 konnym silnikiem turbo o pojemności dwóch litrów poruszał się na obniżonym, sportowym zawieszeniu Rinspeed’a. Na te wielkie felgi nakładano opony Dunlop w rozmiarze 215/40. Tak przygotowany „Mellow Yellow” do setki rozpędzał się w 8,5 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 230 km/h. Nie można więc powiedzieć, żeby na drodze był naprawdę „mellow”, raczej całkiem „hot”.

Image

W prowadzonych w tamtych latach testach, niemieccy dziennikarze określili tego Saaba jako całkiem ekonomicznego. Zużywał im średnio 11,4 litra benzyny super a na baku przejeżdzał prawie 600 km. W 1997 roku Saab 900 „Mellow Yellow” kosztował 74 000 niemieckich marek. Jako ciekawostkę dodać należy, że wiele z tych Saabów przeszło kurację wzmacniającą w szwajcarskiej firmie tuningowej Hirsch. Z silnika 2.0 turbo Hirsch wyciskał 222 KM za pomocą modyfikacji w oprogramowaniu komputera Trionic T5. Za taką przyjemność Szwajcarzy pobierali 1100 Euro.

Image

A dla wszystkich umuzykalnionych, słowa piosenki Donovana:

I'm just mad about Saffron
Saffron's mad about me
I'm just mad about Saffron
She's just mad about me

{Refren}
They call me mellow yellow
(Quite rightly)
They call me mellow yellow
(Quite rightly)
They call me mellow yellow

I'm just mad about Fourteen
Fourteen's mad about me
I'm just mad about Fourteen
She's just mad about me

{Refren}

Born high forever to fly
Wind velocity nil
Wanna high forever to fly
If you want your cup our fill

{Refren}

(So mellow, he's so yellow)

Electrical banana
Is gonna be a sudden craze
Electrical banana
Is bound to be the very next phase

They call it mellow yellow
(Quite rightly)
They call me mellow yellow
(Quite rightly)
They call me mellow yellow

Saffron -- yeah
I'm just mad about her
I'm just mad about Saffron
She's just mad about me

{Refren}

(Oh so yellow, oh so mellow)

Tekst: Marcin Suszczewski/Talladega foto:
www.mellow-yellow.de

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
© 2007-2015 Saab Klub Polska