Start arrow Saabologia arrow Historia arrow HISTORIA MARKI SAAB
HISTORIA MARKI SAAB Drukuj Email
26.05.2008.

Kiedy słyszy się nazwę Volvo albo Saab kojarzy się ją natychmiast z bezpiecznymi, luksusowymi i bardzo drogimi samochodami ze Szwecji.Jak powszechnie wiadomo, wszystko ma swój początek, swoją niekiedy bardzo interesująca historię. Właśnie dlatego chcę przedstawić dzieje szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego, pisząc głównie o firmie Saab. W polskim internecie nie ma zbyt wiele informacji na temat historii Saaba, dlatego też takie informacje powinny znaleźć się na stronach Naszego Klubu.

Opis okoliczności powstania i początków działalności firmy Saab.

Firma Saab do zakończenia II wojny światowej zajmowała się produkcją samolotów. Jednak wraz z zakończeniem wojny stało się jasne, że popyt na nie drastycznie się zmniejszy. Dlatego w 1945 roku podjęto decyzję o zaprojektowaniu samochodu osobowego, choć istniały także pomysły, aby zająć się produkcją statków. Ręcznie zbudowany prototyp Saab 92001 był już gotowy w 1946 roku, ale prezentacja auta odbyła się rok później. Pokazano go dziennikarzom po raz pierwszy dnia 10 czerwca 1947 roku w kantynie ówczesnej siedziby firmy w Linkoping. Co ciekawe był to drugi egzemplarz 90002 a nie 90001. Samochody różniły się zastosowaną w nich szybą czołową ( pierwszy prototyp miał dzieloną szybę czołową, drugi zaś uż jednolitą). W tym samym roku zbudowano pierwszą serię kilku następnych próbnych pojazdów o identycznej konstrukcji. Wóz o bardzo aerodynamicznej konstrukcji przyjęto entuzjastycznie. Jeden z autorów podaje nawet, że makietę pierwszego Saba 92 w skali 1:10 badano w tunelu aerodynamicznym. Dziś u światowych producentów jest to normalne, jednak przed 60 laty była to zaskakująca nowość. Współczynnik oporu powietrza w tym aucie wynosił 0,32, co stanowiło świetny wynik. ( Można dodać, że wiele produkowanych dziś aut ma tą wartość zdecydowanie gorszą). Saab 92 był wyposażony w silnik 2 cylindrowy, który miał moc 25 KM i pozwalał na osiągnięci prędkości maksymalnej w granicach 100 km/h, napęd przekazywany był na koła przednie. Jak podaje firma Saab na swojej stronie internetowej prototyp znajdujący się obecni w muzeum Saaba w Trollhättan, który wykorzystywany był do jazd testowych jest wciąż w idealnym stanie, choć nigdy nie był odnawiany. Właściwą produkcję opisywanego modelu rozpoczęto w grudniu 1949 roku. Co stanowi pewną ciekawostkę do 1952 roku wszystkie auta lakierowano na kolor butelkowej zieleni. Działo się tak dlatego, że ówcześnie tylko taki barwnik był dostępny, z nadwyżek producentów sprzętu wojskowego.


Pisząc o początkach produkcji i sprzedaży samochodów Saab trzeba przedstawić tło historyczne, które towarzyszyło temu wydarzeniu. Na skutek boomu inwestycyjnego szwedzkiej gospodarki, udało się zahamować inflację, a rząd opracował i wcielił w życie specjalny program stabilizacji ekonomicznej. Rozbudowana polityka socjalna przyczyniła się do wzrostu standardów życia przeciętnej szwedzkiej rodziny. Dało to producentowi Saaba na początku lat 50-tych znakomite wyniki sprzedaży. Auta tej marki takie jak Saab 92 i 93 były bardzo popularne wśród średniozamożnych klientów. Modele Saab Sonett i Saab Granturismo 750 były to auta typowo sportowe, o zwiększonej mocy silnika i opływowych kształtach. Przeznaczone one były dla kierowców ze sportowym zacięciem i naturalnie z grubym portfelem. Saab szybko znalazł się na 2 miejscu wśród rodzimych producentów. W 1959 roku Saab wyprodukował 17 836 pojazdów przeznaczonych na rynek krajowy.

Auta produkowane przez Saaba były bardzo nowoczesne, zaawansowane pod względem konstrukcyjnym, szybkie i komfortowe. Saab 93 posiadał aerodynamiczne kształty, wyposażony był w trzycylindrowy dwutaktowy silnik o pojemności 748 cm sześciennych i miał moc 38 KM. Było to najpopularniejsze auto tej marki w latach 50 –tych.

Firma Saab nie wahała się także inwestować w sport samochodowy. Znakomity zespół inżynierów stworzył na bazie seryjnego Saaba 93 auto rajdowe, które dysponowało mocą 65 KM. Auto to wygrało w 1957 roku słynny Rajd Finlandii. Ze sportem samochodowym wiązać należy też model Saab Sonett Super Sport z 1956 roku. Co ciekawe 40 lat od swojego powstania, bo w 1996 roku ustanowił on nowy szwedzki rekord prędkości w klasie aut o pojemności silnika do 750 cm sześciennych. Udało się go rozpędzić do prędkości 159,4 km/h.

Lata 60- te to okres wspaniałego rozwoju firmy Saab. Firma rozbudowała swój potencjał produkcyjny. W 1960 roku zakupiono w Nyköping przedsiębiorstwo Aktiebolaget Nyköping Automobilfabrik, które zajęło się sprzedażą wozów. W 1965 roku zaczęto produkować w Arlöw Saaba Sonett, a w Kristienhamn otwarto zakłady mające reperować karoserie, silniki i skrzynie biegów.

W latach 60- tych zaczęto także produkować modele Saab 95 i 96. Były to auta luksusowe i nowoczesne. Już w 1964 roku zaczęto stosować w nich ciekawy system hamulcowy z dwoma niezależnymi obwodami. Prawdziwym przebojem okazał się sportowy model Saab Sonett, oparty konstrukcyjnie na swoim poprzedniku z 1956 roku. Posiadał on plastikowe nadwozie. Wyposażony on był w silnik benzynowy o mocy 60 KM, rozwijał prędkość maksymalną 160 km/h, a prędkość 100 km/h osiągał w 12,5 s. od momentu startu.

Ważnym wydarzeniem dla Saaba okazało się przejęcie przez niego w 1969 roku firmy Scania- Vabis A.B. za sumę ok. 800 mln koron szwedzkich. Powstały koncern okazał się prawdziwym gigantem, zatrudniającym 23 tys. ludzi.

W latach 70- tych Saab pracował wciąż nad rozwojem technicznym swoich pojazdów. Wciąż produkowano modele Saab 95 i 96 ale prawdziwym hitem uznano Saaba 99, który wszedł do produkcji w 1968 roku. Wyposażono go w nowoczesne zderzaki, podgrzewane fotele, oraz wycieraczki i spryskiwacze umieszczone na przednich światłach. Było to auto bardzo eleganckie, dopasowane idealnie do ówczesnych trendów motoryzacyjnych. Co ciekawe samochód był wyposażony w silnik z elektrycznie sterowanym wtryskiem paliwa, a jego moc dochodziła do 110 KM. W 1974 roku bardzo popularny szczególnie w Stanach Zjednoczonych ( największy zagraniczny rynek zbytu Saaba) był Saab Sonett III-generacji. Było to małe, dwumiejscowe, sportowe autko wyposażone w 4- cylindrowy, bardzo zwinny silnik.

Warto wspomnieć o niedoszłym mariażu Saaba i Volvo z 1977 roku. Wtedy to bowiem doszło do pertraktacji przedstawicieli obu firm na temat ewentualnej fuzji obu przedsiębiorstw. Główną przyczyną podjęcia pertraktacji była duża konkurencja zagranicznych koncernów motoryzacyjnych, oraz planowane obniżenie kosztów produkcji. Do ostatecznego rozwiązania w tej sprawie jednak nigdy nie doszło, bo kierownictwo firmy Volvo wycofało się z najistotniejszego głosowania, które miało przesadzić o całej sprawie.

Opis historii samochodów marki Saab zakończyć można na 1980 roku, kiedy to zaprezentowano model Saab 99 Turbo. Był to model wyposażony w przełomowy dla światowej motoryzacji silnik z turbiną. Ta jednostka napędowa powstała pod koniec lat 70

tych kosztem wielu milionów koron. Turbina dostarczała do silnika po naciśnięciu pedału gazu większej ilości powietrza i paliwa co umożliwiało lepsze osiągi, dzięki natychmiastowemu, znacznemu przyrostowi mocy. W 1979 roku rajdowa wersja tego auta zwyciężyła w Rajdzie Szwecji. Jej silnik miał moc 270 KM, a 100km/h osiągał po 6 sekundach.

Od lat 80- tych rozpoczął się nieustanny wzrost produkcji aut marki Saab, znajdowały one również coraz chętniej nabywców na całym świecie. Samochody te do dziś słyną z niezawodności i piękna, wielu marzy o ich posiadaniu. Skuteczną zaporą dla wielu entuzjastów tej marki przed zakupem Saaba okazuje się jednak często zdecydowanie zbyt wysoka cena.

Jest to tylko malutka część całej bardzo obszernej historii marki Saab, powoli będę rozbudowywał ten dział, dodawał specyfikacje poszczególnych modeli historycznych Saaba, zdjęcia, ciekawostki i inne informacje.


Ja nazywam się Paweł, studiuję Historię krajów skandynawskich na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i piszę pracę magisterską o historii szwedzkiej motoryzacji, jest to moja pasja, mam nadzieję że odwiedzając ten dział dowiecie się czegoś ciekawego i pozytecznego. Jeśli macie jakieś uwagi, sugestie itd. to piszczie na forum znajdziecie mnie pod nickiem kaczmar85



 
© 2007-2015 Saab Klub Polska