Start
BMW i Saab podpisały porozumienie o dostawach silników Drukuj Email
29.09.2010.

Dziś już oficjalnie wiadomo to, o czym plotkowano od wielu miesięcy, i o czym informowaliśmy wcześniej - BMW podpisało z Saabem porozumienie, na mocy którego od 2012 roku dostarczać będzie silniki dla Saaba. Porozumienie dotyczy konkretnie turbodoładowanych, czterocylindrowych silników benzynowych o pojemności 1.6 litra, produkowanych w Wielkiej Brytanii w zakładach Hams Hall. Jednostki dostarczane przez BMW będą montowane w nowym Saabie 9-3.

Jednostka, której dotyczy porozumienie, to tak zwany silnik Prince, opracowany wspólnie przez BMW i francuski koncern PSA (właściciela marek Peugeot i Citroen). W przeciwieństwie do większości jednostek BMW, jest on zbudowany od początku do zastosowań przednionapędowych, z przeznaczeniem do montażu poprzecznie w komorze silnika. BMW rozpoczęło współpracę z PSA nad jego konstrukcją aby zapewnić źródło napędu dla samochodów marki MINI, które wcześniej korzystały z opracowanych przez Chryslera i Rovera jednostek Tritec. Co ważne, silnik opracowano od początku pod kątem turbodoładowania i wszystkie mocniejsze jego wersje posiadają turbinę.

Silniki Prince są produkowane w zakładach PSA w Douvrin we Francji, oraz w zakładach BMW w Hams Hall, gdzie PSA dostarcza podstawowe komponenty a silniki są montowane i wykańczane stosowanie do specyfikacji MINI. Silniki dla Saaba będą produkowane właśnie przez fabrykę w Hams Hall, dla których będzie to istotny wzrost w ilości produkowanych jednostek Prince, dzięki czemu zakład osiągnie dużo lepszą ekonomikę. W ciągu produkcji nowego modelu 9-3 zakłady Hams Hall dostarczą do Saaba kilkaset tysięcy silników. Jest to element szerszej strategii BMW, zmierzającej do zwiększenia korzyści skali przez sprzedaż komponentów i zespołów napędowych innym producentom samochodów. Dla Saaba to efektywne wykorzystanie swobody wyboru, jaką daje niezależność od BMW, a także zapewnienie dywersyfikacji dostawców.

Według przekazanych przez Saaba i BMW informacji, jednostki montowane w nowym Saabie 9-3 mają mieć moc "około 200 KM". Będą to więc prawdopodobnie wersje oparte na tych opracowanych specjalnie dla MINI Countrymana oraz specjalnego modelu John Cooper Works (JCW), które osiągają moc odpowiednio 184 i 212 KM, dzięki zastosowaniu kombinacji wtrysku bezpośredniego i sprężarek typu twin-scroll. Saab oczywiście wyspecyfikuje konkretne wersje silnika pod kątem swoich wymagań.

Silniki BMW zastąpią w nowym Saabie 9-3 jednostkę LK9, która w różnych wersjach (m.in. 1.8t, 2.0t, 2.0T) napędza od początku produkcji obecny model. Silnik ten, będący ostatnią jednostką wykorzystującą saabowski system zarządzania pracą silnika Trionic, zostanie najprawdopodobniej wycofany z produkcji wraz ze zmianą modelu. Według słów Victora Mullera, jednostka BMW została wybrana, ponieważ jest najlepszą z dostępnych na rynku pod kątem wymagań Saaba. Istotne są nie tylko doskonałe osiągi, ale też fakt, że BMW jest liderem w dziedzinie efektywnego zarządzania zużyciem paliwa.

Media nie ustają oczywiście w spekulacjach, że to dopiero początek współpracy BMW i Saaba, co zresztą poniekąd potwierdzili podczas konferencji prasowej przedstawiciele obu firm, unikając jednak konkretów. Wśród potencjalnych dalszych obszarów kooperacji najczęściej wymieniana jest produkcja małego modelu Saaba 9-2 na bazie MINI Countrymana (platforma MINI jest na razie stosowana tylko przez tą markę), jak również dostarczanie przez BMW silników diesla cztero- i sześciocylindrowych do różnych modeli Saaba, w szczególności nowego Saaba 9-4X, do którego odpowiedniej jednostki dieslowskiej nie jest w stanie zaoferować General Motors.

Oficjalne press release Saaba: http://www.gmeurope.info/press/intl/saab/en/2010-09-29_Saab_BMW/index.html

 


 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Złap nas w sieci


Fanklub 2010

Logowanie

Witaj Gość.






Nie pamiętam hasła!
Konto? Zarejestruj mnie!
 
Advertisement
Advertisement

Sonda

Jakiego koloru jest Twój Saab?
 

Wiadomości Klubowe

© 2007-2015 Saab Klub Polska